Ta kontakt, eller dra til Bryggens Museum for å kjøpe denne utgaven. Abonnér på Riss for å få alle kommende utgavene sendt i posten!
Denne gangen har vi i Riss valgt å ta for oss temaet “Symbol”. Bruken og forståelsen av symboler strekker seg ut til alle verdens hjørner, og er en unik evne vi som mennesker deler. Symboler finnes over alt rundt oss, fra religiøse symboler, til logoer, til riksvåpen, til rituelle handlinger, selv det at du kan lese denne lederen, dechifrere bokstavene, og forstå meningen bak dem – en mening overført fra meg til deg, gjennom symbolene, bokstaver – illustrerer hvor sterkt symboler står i menneskets hjerne, og i menneskers samfunn. Dette er på ingen måte en ny ting.
I en av denne utgavens artikler diskuterer Marita Træet Heimsæter utviklingen av moderne egenskaper, som kunst. Her tar hun for seg flere potensielle kunstverk som ble skapt for mer enn 50.000 år siden. Om disse kan regnes som kunst, vitner de om den symbolske tankeevnens begynnelse. Av Melanie Wrigglesworth har vi fått en artikkel som omhandler bergkunst i bronsealderen. Hvordan kan vi forstå disse mystistiske figurene som har blitt hugget inn i berget? I mangel på skriftlige kilder, må vi basere oss på tolkninger. Wriggelseworth påpeker at man må studere bergkunsten i en større samfunnskontekst, i sammenheng med blant annet økonomi, religion og sosiopolitiske forhold.I tillegg har vi mottatt et både humoristisk og opplysende essay av Mathias Seljebotn Erdal. Han tar for seg symbolet “Det altseende øyet”, et symbol som nå i stor grad assosieres med konspirasjonsteorier, men bruken av det strekker seg langt tilbake i tid. I essayet sporer Erdal bruken av symbolet bakover gjennom Illuminatus-ordenen, frimurerne, kristendommen og forbi. Mats Skare bidrar med en artikkel om S-formede spenner fra jernalderen. Han diskuterer hva den symbolske betydningen kan ha vært bak spennenes utforming, og forholdet mellom spennene vi finner i Norden og lenger sør i Europa. Vi har også mottatt et bidrag helt fra Serbia, skrevet av Aleksandar Kapuran. Artikkelen omhandler fuglesymbolikk i bronsealderens sentrale Balkan.I tillegg har vi med en bokanmeldelse av Nils Anfinsets nye bok En kort introduksjon til bronsealderen i Norge. Anmeldelsen er skrevet av Elin Hulda Gussiås. Ettersom temaet er “symbol” har vi denne gangen gleden av å presentere en ekstra kunstnerisk utgave av Riss. Medlemmer i designteamet vårt har beriket denne utgaven med illustrasjoner av ulike arkeologiske funn med symbolske betydninger. I tillegg har vi fått med et dikt, skrevet av Julia-Maria Olsen, som tar for seg vår tids kanskje mest kontroversielle symbol– hakekorset.
Symboler har den evnen at de rommer mer enn seg selv. De kan romme følelser, ideologi, religiøse betydninger, advarsler, og mye, mye mer. Symbolene vi omgir oss med, bruker, avviser, eller trykker til våre bryst, er en essensiell del av hvordan vi former identitetene våre. Gjennom hele forhistorien har vi mennesker brukt symboler til å uttrykke hvem vi er, hva vi står for, hvor vi hører til og hva vi tror og mener. Vi utformer symbolene, men de former også oss tilbake. I tillegg er symboler spesielt interessante å studere i et langvarig, arkeologisk tidsperspektiv. Det hender at helt nye symboler kommer til, men som regel bygger vi videre på eller gjenbruker symbolene som var viktige for de som levde før oss. Slik omformer, forvrenger, eller videreutvikler vi betydningen symbolet er ladet med. Flere avtekstene i denne utgaven berører nettopp denne tidsdimensjonen.
Vi i redaksjonen vil gjerne takke alle forfatterne som har sendt inn bidrag til denne utgaven av Riss. De ulike problemstillingene, vinklingene og skrivestilene som legges frem gjør denne utgaven både engasjerende og variert. Som redaktør vil jeg også rette en stor takk til redaksjonen for arbeidet dere har lagt ned, og kanskje spesielt til designteamet, som denne gangen virkelig har lagt seg i selen for å gi en ekstra visuell leseropplevelse. Kjære leser, vi vil naturligvis også takke deg for å ha kjøpt Riss. Vi i redaksjonen ønsker deg en hyggelig, lærerik, og spennende leseropplevelse.
Redaktør
Idunn M.J. Abelsnes
Redaksjonen:
Valgte verv:
- Editor in chief: Idunn Abelsnes
- Deputy editor: Elin Hulda Gussiås
- Secretary: Kristin Tobiassen
- Deputy secretary: Anika Stoll
- Financial manager: Anika Stoll
- Sales and distribution manager: Elin Hulda Gussiås
- Social media manager: Marita Træet Heimsæter
- Head of design: Malin Røgenes
- Graphic designer: Marie Hansteen Hagness
- IT-manager: Anika Stoll
- Head of proofreading: Idunn Abelsnes
Korrekturlesere:
- Head of proofreading: Idunn Abelsnes
- Anika Stoll
- Irja Elisabeth Smith Sandvik
- Mathias Seljebotn Erdal
- Mina Hermansen
- Tobias Mathisen Grøtte
Designgruppen:
- Head of Design Malin Røgenes
- Camilla Høiland
- Emilie Skår Lone
- Julie Augustin
- Kristin Tobiassen
- Lena Marie Eriksen Mæland
- Marie Hansteen Hagness
- Oliver Malo Torheim
- Rosa Vaksdal
Korrespondanse og planlegging:
Idunn M. J. Abelsnes, Julie Belardo Augustin, Steinar Dahl, Mathias Seljebotn Erdal, Tobias Mathisen Grøtte, Elin Hulda Gussiås, Marie Hansteen Hagness, Mina Hageselle Hermansen, Marita Træet Heimsæter, Camilla Høiland, Emilie Skår Lone, Henrik Madsen, Siv Madsen, Kristoffer Melanen, Lena Marie Eriksen Mæland, JuliaMaria Olsen, Malin Røgenes, Isak Røshol, Bård Sandemose, Irja Elisabeth Smith Sandvik, Anika Stoll, Kristin E. Tobiassen, Sebastian Torgeirsen, Oliver Malo Torheim, Rosa Vaksdal